Gå direkt till sidans innehåll

Fossiloberoende bilar i Uddevalla

Indikator SE. 6.5. 6

Nyckeltalet visar vilka typer av personbilar som är registrerade i Uddevalla med avseende på drivmedelstyp. En positiv trend innebär att andelen fossiloberoende bilar ökar. Till fossiloberoende bilar räknas sådana som kan köras utan fossila bränslen, det vill säga elbilar, laddhybrider, etanolbilar och gasbilar. Dieselbilar som kan köras på HVO räknas inte som fossiloberoende.

Uppgifterna baseras på Transportstyrelsens vägtrafikregister över samtliga fordon som är registrerade i Sverige, och är hämtade från Trafikanalys.

Antal personbilar per drivmedel i Uddevalla kommun

Rad-id Mätområde Datum Värde (stycken)
0 Fossiloberoende 2010 1245
1 Fossiloberoende 2011 1359
2 Fossiloberoende 2012 1501
3 Fossiloberoende 2013 1559
4 Fossiloberoende 2014 1667
5 Fossiloberoende 2015 1725
6 Fossiloberoende 2016 1766
7 Fossiloberoende 2017 1863
8 Fossiloberoende 2018 1936
9 Fossiloberoende 2019 2034
10 Fossiloberoende 2020 2558
11 Fossiloberoende 2021 3517
12 Fossiloberoende 2022 5597
13 Fossiloberoende 2023 6377
14 Fossiloberoende 2024 6942
15 Bensin 2010 19872
16 Bensin 2011 19134
17 Bensin 2012 18248
18 Bensin 2013 17565
19 Bensin 2014 17114
20 Bensin 2015 16646
21 Bensin 2016 16382
22 Bensin 2017 16082
23 Bensin 2018 15672
24 Bensin 2019 15416
25 Bensin 2020 15257
26 Bensin 2021 14794
27 Bensin 2022 14231
28 Bensin 2023 13938
29 Bensin 2024 13593
30 Diesel 2010 3818
31 Diesel 2011 4903
32 Diesel 2012 6058
33 Diesel 2013 6854
34 Diesel 2014 7882
35 Diesel 2015 8721
36 Diesel 2016 9617
37 Diesel 2017 10354
38 Diesel 2018 10788
39 Diesel 2019 10990
40 Diesel 2020 11072
41 Diesel 2021 10931
42 Diesel 2022 10597
43 Diesel 2023 10282
44 Diesel 2024 9966
45 El 2010 1
46 El 2011 2
47 El 2012 6
48 El 2013 6
49 El 2014 12
50 El 2015 24
51 El 2016 40
52 El 2017 53
53 El 2018 91
54 El 2019 162
55 El 2020 324
56 El 2021 705
57 El 2022 1639
58 El 2023 2184
59 El 2024 2526
60 Laddhybrid 2013 2
61 Laddhybrid 2014 16
62 Laddhybrid 2015 29
63 Laddhybrid 2016 52
64 Laddhybrid 2017 82
65 Laddhybrid 2018 122
66 Laddhybrid 2019 192
67 Laddhybrid 2020 388
68 Laddhybrid 2021 715
69 Laddhybrid 2022 1283
70 Laddhybrid 2023 1435
71 Laddhybrid 2024 1563
72 Elhybrid 2010 50
73 Elhybrid 2011 59
74 Elhybrid 2012 74
75 Elhybrid 2013 92
76 Elhybrid 2014 117
77 Elhybrid 2015 139
78 Elhybrid 2016 187
79 Elhybrid 2017 268
80 Elhybrid 2018 353
81 Elhybrid 2019 465
82 Elhybrid 2020 541
83 Elhybrid 2021 692
84 Elhybrid 2022 956
85 Elhybrid 2023 909
86 Elhybrid 2024 1065
87 Etanol 2010 1108
88 Etanol 2011 1207
89 Etanol 2012 1346
90 Etanol 2013 1399
91 Etanol 2014 1455
92 Etanol 2015 1462
93 Etanol 2016 1425
94 Etanol 2017 1408
95 Etanol 2018 1358
96 Etanol 2019 1269
97 Etanol 2020 1230
98 Etanol 2021 1172
99 Etanol 2022 1173
100 Etanol 2023 1116
101 Etanol 2024 1107
102 Gas 2010 136
103 Gas 2011 150
104 Gas 2012 149
105 Gas 2013 150
106 Gas 2014 168
107 Gas 2015 181
108 Gas 2016 197
109 Gas 2017 238
110 Gas 2018 243
111 Gas 2019 219
112 Gas 2020 228
113 Gas 2021 210
114 Gas 2022 219
115 Gas 2023 207
116 Gas 2024 183
117 Övrigt 2011 1
118 Övrigt 2012 1
119 Övrigt 2013 1
120 Övrigt 2014 1
121 Övrigt 2015 3
122 Övrigt 2016 1
123 Övrigt 2017 1
124 Övrigt 2018 1
125 Övrigt 2019 1
126 Övrigt 2020 2
127 Övrigt 2021 2
128 Övrigt 2022 2
129 Övrigt 2023 2
130 Övrigt 2024 1
Datakälla: Trafikanalys (Trafa)

Kommentar

Mängden fossiloberoende bilar ökar i Uddevalla, vilket är positivt. Andelen av bilarna som är registrerade i Uddevalla som drivs av bensin eller diesel minskar. Elbilarna har ökat mest de senaste åren. Trots det är bensin- och dieselbilar fortfarande de vanligaste bilarna i kommunen.

Uppdaterad: 2025-06-26