Gå direkt till sidans innehåll

Hållbart lärande inom skolan

Delområde SE. 1. 1

Inom alla skolformer prioritera läroplansmål kring miljö och hållbar utveckling.

Uppdraget är att bedriva undervisning som främjar en hållbar utveckling utifrån skolans styrdokument samt FN:s globala hållbarhetsmål som är relaterade till utbildning. En skola för hållbar utveckling jobbar med ett helhetsgrepp runt frågor som rör hållbar utveckling. Det handlar om att integrera frågeställningar runt miljö, sociala och ekonomiska frågor i undervisningen, att göra barn och ungdomar delaktiga i lärprocessen och att förbereda dem för framtiden.

Måluppfyllelse: Delmålet kan uppnås Delmålet kan uppnås

Lärande för hållbar utveckling är övergripande för förskoleverksamhetens uppdrag. Utöver stöd i det livslånga lärandet är centrala delar i arbetet för hållbarhet

  • Minskat matsvinn
  • Digitala nätverk
  • Samtyckeskultur

Förskoleverksamheten är aktiv i chefsnätverket för lärande för hållbar utveckling, cESD, och har även ett omsorgsuppdrag. I en tid av ekonomisk åtstramning och klimathot arbetar förskoleverksamheten brett och aktivt med att minska matsvinn och att barn ska bli blöjfria tidigare. Detta är inte bara ekonomiskt fördelaktigt för familjer och samhället, utan också ekologiskt hållbart, vilket bidrar till de ekonomiska och ekologiska dimensionerna av hållbarhet.

Enheterna i grundskolan arbetar på olika vis med lärande för hållbar utveckling (LHU) utifrån skolans styrdokument. Enheterna lägger olika tyngd på valda delar i LHU, flertalet kring det kritiska förhållningssättet, öka studiemotivationen, delaktighet och inflytande samt de globala målen. Tydligt är att perspektivet hållbar utveckling finns med i flertalet ämnen och eleverna har över tid ökat sitt lärande i frågan. Den nya läroplanen (Lgr22) har varit implementerad i två år och har börjat visa positiva effekter på elevernas lärande och motivation. Skolorna har fokuserat på att integrera hållbarhetsmål i alla ämnesområden och att främja en kultur av delaktighet och kritiskt tänkande.

Det har skett framsteg efter skrivningar i läroplanen och skolor har implementerat konkreta åtgärder för att minska matsvinn och främja samtyckeskultur om jämställdhet, sexualitet, samtycke och relationer. Fritidshemmen arbetar aktivt med lärande för hållbarhet samtliga tre delar, med särskilt fokus på den sociala delen, att fånga upp elevernas intresse och stötta så att de utvecklas till sin fulla potential.

Uddevalla gymnasieskola är en FN-skola, vilket innebär ett starkt fokus på FN och mänskliga rättigheter. Inom gymnasieskolan och gymnasiesärskolans program är hållbar utveckling en del genom att styrdokumenten omsätts inom kurser. Gymnasieskolan arbetar också aktivt med digitala nätverk för att integrera hållbarhetsfrågor på ett naturligt sätt i undervisningen och skolans verksamhet.

Vuxenutbildningen har under flera år haft en grupp som jobbar specifikt för hållbar utveckling utifrån aspekterna ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Årshjulet för gruppens arbete har setts över och utmynnat i att fyra fokusområden per år blir till ett per år, i syfte att kunna fördjupa arbetet med respektive tema. Temat har valts utifrån de uppdaterade delarna i läroplanen gällande jämställdhet och sexualitet, samt identifierade behov av förnyad kompetensutveckling inom hedersrelaterat våld.

Uppdaterad: 2025-06-25