Gå direkt till sidans innehåll

Ställ krav

Huvudområde SE. 4

Uddevalla kommun ska ställa tydliga miljökrav vid upphandling och inköp av varor och tjänster där så är möjligt utifrån policyn för upphandling och inköp.

Det innebär att vi:

  • utvärderar upphandlingsformen för minskad klimatpåverkan och ökad självförsörjningsgrad.
  • väljer miljöanpassade varor, produkter, tjänster och teknik där så är möjligt ur ett kvalitetsmässigt och ekonomiskt perspektiv.
  • ställer relevanta krav för minskad miljöpåverkan som går att följa upp.
  • ska minimera skador på miljö och hälsa som våra inköp ger på samhället.

Många av dagens miljöproblem kan härledas till våra konsumtionsmönster. Att miljöanpassa upphandlingen hjälper kommunens inköpare att köpa varor och tjänster med mindre miljöpåverkan. Etisk upphandling hjälper också inköpare till socialt ansvarstagande vid köp av varor och tjänster så att hänsyn tas till mänskliga rättigheter.

Uppdaterad: 2025-07-09