Gå direkt till sidans innehåll

Miljökrav på fordonsinköp/leasing

Delmål SE. 6. 1

Fordonsinköp/leasing ska följa Upphandlings-myndighetens kriterier för spjutspets eller avancerad. (Klimatbonusbilar)

En tredjedel av Sveriges klimatutsläpp kommer idag från transportsektorn. Den nationella strategin för fossilfria transporter syftar till att uppnå målet med att Sverige ska vara utan nettoutsläpp av koldioxid år 2045. För att uppnå målet måste fordonen och transporttjänsterna effektiviseras och drivas med el och förnybara bränslen.

Upphandlingsmyndighetens kritierier är utformade för att stödja upphandlare att bidra till att uppfylla målen i det klimatpolitiska ramverket samt följa lokala och regionala beslut som ligger i linje med detta. För att styra i riktning mot målet om 70 % minskade utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 har stor vikt även fästs vid att utforma kraven så att de på ett ändamålsenligt sätt kompletterar och ligger i linje med övriga styrmedel på transportområdet.

Måluppfyllelse: Svårbedömt om delmålet kan uppnås Svårbedömt om delmålet kan uppnås

Kommunen arbetar utifrån fattade beslut om att nya inköp av fordon ska vara klimatbonusbilar.
Under 2023 har antalet rena elbilar ökat. Idag har kommunen 42 elbilar i sin fordonsflotta.
Kommunen arbetar utifrån att ha en robust fordonsflotta med en bred parlett av fordon med olika bränsleslag. Det är ett sätt att minska sårbarheten och inte fokusera på bara ett bränsleslag.

Kommunen arbetar utifrån fattade beslut om att nya inköp av fordon ska vara klimatbonusbilar.
Under 2023 har antalet rena elbilar ökat. Idag har kommunen 42 elbilar i sin fordonsflotta.
Kommunen arbetar utifrån att ha en robust fordonsflotta med en bred parlett av fordon med olika bränsleslag. Det är ett sätt att minska sårbarheten och inte fokusera på bara ett bränsleslag.

Uppdaterad: 2023-03-14
Miljökrav på fordonsinköp/leasing, bedömning - Miljöbarometern - Uddevalla 3.7.2.1-cd1b284e-a